Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm
Φωτογραφία σε αλουμίνιο
38 x 48 cm

Σύνθετα, Όμορα, Μοναδικά


2008

TITANIUM YIAYIANNOS GALLERY

Κείμενο | Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν

Οπτικό υλικό ενορχηστρωμένο στο βίντεο μες από εξαιρετικά δημιουργικές εναλλαγές, με κύριο ερέθισμα: τις κινήσεις των χεριών αλλά και του ανδρικού και του γυναικείου κορμού καθώς απελευθερώνεται από το “όποιας” μορφής, υπόστασης, ποιότητας και υφής, ένδυμα (πουκάμισο, μπλούζα, φανέλα, t- shirt, κ.α),καλύπτει το γυναικείο στέρνο ή τον ανδρικό θώρακα…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Σύνθετα, Όμορα, Μοναδικά

Ανείπωτη είναι η ποίηση των <κινήσεων> που αποκαλύπτει, αξιοποιεί, εξαντλεί στον υπερθετικό βαθμό η Μαρία Σταμάτη στο οπτικό-βίντεο/φωτογραφία-αλλά και εικαστικό υλικό με το οποίο μας υποβάλλει ανεξάντλητα στην τωρινή της έκθεση.

Οπτικό υλικό ενορχηστρωμένο στο βίντεο μες από εξαιρετικά δημιουργικές εναλλαγές, με κύριο ερέθισμα: τις κινήσεις των χεριών αλλά και του ανδρικού και του γυναικείου κορμού καθώς απελευθερώνεται από το <όποιας> μορφής, υπόστασης, ποιότητας και υφής, ένδυμα[πουκάμισο, μπλούζα, φανέλα, t- shirt, κ.α], καλύπτει το γυναικείο στέρνο ή τον ανδρικό θώρακα.

Η εξαιρετική ευαισθησία της δημιουργού ως προς το ερέθισμά της αποκαλύπτει- αποκλείοντας ηθελημένα το πρόσωπο- τον ψυχισμό της κάθε μορφής, αποκλειστικά μες από τις κινήσεις των χεριών και του σώματος και συνάμα ενορχηστρώνει όχι απλές πληροφορίες ή μηνύματα αλλά ανεξάντλητους, σε έρμα, συνειρμούς. Ενορχήστρωση που ενεργοποιείται με κύριο πρωταγωνιστή, τον ρυθμό με τον οποίο δεν παραθέτει το ερέθισμά της προς δημιουργία επιδερμικών εντυπώσεων αλλά το έχει, στην ουσία, βιώσει σαν μια ολοκληρωμένη από αισθητικής πλευράς, δράση. Πομπός και δέκτης εδώ, εμπειριών, τρόπων ζωής, ψυχικών αντιδράσεων, βιολογικών ρυθμών, κοινωνικών επιταγών, το ανθρώπινο σώμα, είναι χάρη στην όντως μετουσιωτική χειρονομία της δημιουργού απαλλαγμένο από κάθε ανούσια, επιδερμική αντιμετώπιση. Προβάλλει, κατεξοχήν πεδίο σφυγμομέτρησης-χαρτογράφησης αυτής καθαυτής της ζωής στην ποιητική, διττά δημιουργική της διάσταση: αποτέλεσμα μιας ολοκληρωμένης αισθητικής δράσης και όχι μιας επίδειξης δεξιοτεχνίας.

Η αφαίρεση ή και αποβολή όποιου ενδύματος και αν καλύπτει τον ανδρικό θώρακα ή το γυναικείο στέρνο , μες από τις κινήσεις των χεριών και τις συσπάσεις των δακτύλων, του ρυθμού και της έντασης που εκδηλώνονται στο ξεκούμπωμα ενός πουκαμίσου, στην αποβολή ενός στηθόδεσμου, στο κατέβασμα ενός φερμουάρ, η οπτική γωνία με την οποία προβάλλει το γυναικείο εσώρουχο ή, η τριχοφυΐα σε έναν ανδρικό θώρακα υπερσκελίζουν δίχως να το αναιρούν το ανατομικό μέρος για να το καταστήσουν καίριο υποκατάστατο του απόντος εδώ προσώπου: δηλωτικό επί <ίσοις όροις>, του ψυχισμού, της φυσιολογίας, της κοινωνικότητας και του βιολογικού ρυθμού της κάθε μορφής. Υποκατάστατο προβλημένο, μες από τα ανεξάντλητα σε εύρος ερεθίσματα, τον ρυθμό και την ενέργεια με τα οποία δεν τα έχει απλά αποθανατίσει, αλλά τα έχει νιώσει, βιώσει και αναπλάσει η αξιόλογη δημιουργός στη διάρκεια μιας εξαντλητικής προεργασίας. Προεργασία στην οποία το πάθος με το οποίο έχει δοθεί στο ερέθισμά της εξουδετερώνει κάθε στοιχείο αντιδραστικό στην ουσιαστική ποιητικότητα της εικαστικής δράσης καθιστώντας ακόμη και την παραμικρή χειρονομία ή κίνηση αναπόσπαστο πρωταγωνιστή του εικαστικού, σε τελευταία ανάλυση δρωμένου.

Κύριος ρυθμιστής εδώ, ο ρυθμός όχι μόνο των κινήσεων που απεικονίζονται αλλά και της έντασης με την οποίο η ίδια η καλλιτέχνιδα τις εναλλάσσει σε δυναμισμό και σε φορά, αποκαλύπτει μιαν αντιδραστική, σε κάθε επανάληψη και ανεξάντλητη σε ευρηματικές λύσεις και σε εντάσεις <οπτική-ποιητική> διαδρομή. Διαδρομή που όντως, χάρη στο ταλέντο της Σταμάτη αποκαθιστά το κύριο μέσον που χρησιμοποίησε για να εκφραστεί- το βίντεο- σαν εγχείρημα δημιουργίας και όχι σαν κραυγαλέα επίδειξη δεξιοτεχνίας.

Η ευρηματική πράγματι από την Σταμάτη αξιοποίηση του ερεθίσματός της, απαλλάσσοντας μια όποια συγκεκριμένη απεικόνιση από κάθε πεζό, αφηγηματικό και δίχως πνοή, ρεαλιστικό στοιχείο την καθιστά, χάρη στην εμπεριεχόμενη ενέργεια και ένταση, αναπόσπαστο συνδετικό κρίκο μιας ιδιόμορφης< χάρτας>. Της χάρτας αυτής καθαυτής της αύρας που αποπνέει και από την οποία περιβάλλεται, η κάθε μορφή. Αύρα που η δημιουργός έχει κατορθώσει να εντοπίσει μες από τον ρυθμό και την ένταση με την οποία αναπλάθει οπτικά τις μορφές, σε σημείο που η επιχειρημένη εδώ αποκρυπτογράφηση να αποτελεί μια διαρκή αναδημιουργία ερεθισμάτων. Μιαν αναδημιουργία σε συνεχή εναλλαγή έντασης, ρυθμού, κίνησης, αισθητικής προσέγγισης, εννοιολογικής υποβολής συναισθημάτων, και καταστάσεων, σε μιαν απόλυτη ταύτιση με αυτήν καθαυτή την ενέργεια της ζωής.

Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν
Δρ. Ιστορικός της Τέχνης-Τεχνοκριτικός

Σύνθετα, Όμορα, Μοναδικάadmin