Αριστείδης Γιαγιάννος
για την ατομική έκθεση
«Στη Μέση της Νύχτας, Στη Μέση της Μέρας»

Αριστείδης Γιαγιάννος

Μεταξύ του φακού και της οθόνης υπάρχει ο χωροχρόνος, ο οποίος δεν ορίζεται και δε μετράται με τα γνωστά συμβατικά μέσα. Μια ξαφνική κι εντελώς απροσδόκητη -out of the blue- εμφάνιση σκιάς μιας περαστικής φιγούρας ενεργοποιεί τα ρευστά του χώρου μεταξύ του φακού και της επιφανείας που είναι παραλήπτης και συνάμα αποστολέας αυτής της εικόνας. Της εικόνας, που μέσα στο παιχνίδι ποσοτήτων και ποιοτήτων φωτός, περνάει ακάλεστη στο χώρο που παράγει ο φακός του βίντεο και μένει εκεί αμήχανη κι ενοχλητική ή δραπετεύει αυτόματα μόλις αντιληφθεί το λάθος. Ούτως ή άλλως αυτή η περιπέτεια έχει αφήσει μία απίστευτη ενέργεια που ωθεί τον καλλιτέχνη, πριν προλάβει να ολοκληρώσει την προμελετημένη πράξη του. να εισχωρήσει νοητικά στο κενό του ενδιάμεσου χώρου. Τον καλλιτέχνη, φωτογράφο ή κινηματογραφιστή, το αποτέλεσμα της ενέργειας του οποίου δεν είναι η απλή αποτύπωση της πραγματικότητας, όπως πιστεύουν πολλοί, αλλά είναι η βούληση και η απόφασή του να αποτυπώσει την απολύτως συγκεκριμένη και μοναδική εκδοχή του άπειρου κόσμου απέναντι στον οποίο βρίσκεται με το φωτογραφικό του φακό.

Η Μαρία Σταμάτη αρκετά χρόνια πριν ασχολήθηκε με την τέχνη του βίντεο στο πεδίο της έρευνας αλλά και της δημιουργίας, χωρίς να ξεχάσει την ιδιότητα της ζωγράφου. Μετά από μια άκρως επιτυχημένη εμφάνισή της στη διεθνή έκθεση Artbygeneve, επανήλθε στη ζωγραφική ψάχνοντας αυτόν τον ενδιάμεσο χώρο που είναι λίγο-πολύ θέατρο υπαρκτών ή και ανύπαρκτων σκιών. Στις φωτογραφίες και στο βίντεο που παρουσίασε στην έκθεση αυτή έλλειπαν τα πρόσωπα, τα οποία τώρα προσπαθεί να ψηλαφήσει μέσα στο ασαφές πεδίο μεταξύ του φακού και της οθόνης: άδειος χώρος θεάτρου που ορίζεται ανάμεσα στο αληθινό και το ψευδές, το σημερινό και το απώτερο, στο μηδέν που είναι το τέλος της αρχής ή η αρχή του τέλους και στο άπειρο πεδίο διαλόγου και διαλογισμού. Κι ενώ τα σώματα στο βίντεο ήταν πραγματικά, τα πρόσωπα στην τελευταία conceptual έκθεσή της είναι εντελώς φανταστικά. Είναι φανερό ότι η ζωγράφος βρίσκεται απέναντι στο ερώτημα: ακίνητος δέκτης – θεατής και κινούμενη εικόνα ή ακίνητη εικόνα και κινούμενος θεατής; Υπαινικτικός λόγος που δεν προτείνει, δεν ερμηνεύει, παρά μόνο σημαίνει και ζητά απαντήσεις, όπως κάθε αληθινό έργο τέχνης.

Αριστείδης Γιαγιάννος
Συγγραφέας
Γκαλερίστας

Αριστείδης Γιαγιάννος
για την ατομική έκθεση
«Στη Μέση της Νύχτας, Στη Μέση της Μέρας»
nikos